solus.blogg.se solus.blogg.se - Tänk innan du gör det!

Tänk innan du gör det!

Hej,
 
Jag har länge viljat ta upp detta men tycker att detta kan va känsligt att snacka om eftersom att många gör det så ska försöka att inte skriva så mycket om det :)
 
Jag följer väldigt många bloggar och många av dom bloggarna är tjejer vid min ålder som skadar sig sjäva, och har hänt att man har sett att dom lägger upp väldigt triggande bilder med köttsår och väldigt mycket blod.
Det är speciellt en person som lägger upp väldigt, väldigt många triggande bilder men tänker inte skriva vem denna bloggaren är utan hoppas att du läser detta och fattar att det kan va triggande, men varför gör du detta? vad gör det för nytta egentligen?? att lägga upp dina blodiga bilder där småbarn kan se dina köttsår?
Jag klickade på en persons blogg, personen hade kommenterat din blogg, hen var 13-14, du har alltså följare i din blogg som nyss har kommit in i puberiteten och dom ser dina köttsår och blodiga bilder, snälla tänk innan du lägger upp bilderna!
 
Jag har en känsla att jag kommer att få en arg kommentar men ja....
 
 
 
 
 
 
Hoppas att ingen blev sårad eller arg av mitt inlägg, jag vet mycket väl att det kommer va folk som inte håller med mig och kan bli arga men du har dina åsikter och jag har mina, tänk på det du! Alla håller inte med dig men det betyder inte att du har rätt att hoppa på dom för att dom inte håller med (: Tack för att ni läste och tack,tack för att ni inte hoppar på mig!
 
Kanske något du undrar eller behöver någon att skriva av med så finns jag på [email protected]! har också ifokus, heter solus där (:

Kommentarer:

1 Ann-Ki:

Som bloggare har man ett ansvar!
Det är inte okej att publicera foto på sina självskador av två själ! Det triggar andra med destruktivt självskadande beteende, mer än vad vederbörande tror och för resten av besökarna som ser fotona är det direkt stötande. Jag har själv en dotter som för ett par år sedan gjorde detta "misstaget" att just publicera foto på sina skador. Vi pratade om saken och hon sa enkelt: "jag står för min sjukdom och mina självskador". Men när jag förklarade för henne att det var ansvarslöst att göra detta mot sina bloggbesökare slutade hon publicera den typen av foto. Att man skriver och berättar om att man har ett självskadebeteende är en helt annan sak. Tycker det är starkt av dig att skriva om detta! Hoppas att detta når fram och att ingen blir illa berörd. Du kritiserar ingen, du bara vägleder med dessa skrivna ord!

Svar: Exakt! Det är väldigt triggande men hoppas att när folk läser detta så inser dom att det är väldigt triggande och stötande, jag tycker själv att det är väldigt stötande och triggande att se bilder från ett ny blödande sår, och nu när jag gör mitt bästa att försöka sluta så vill man inte klicka på en blogg och se sånt :/ hoppas också att detta når fram till folk och att dom inser hur stötande och triggande det är! Hoppas att du har det bra och glad alla hjärtans dag även fast det är kanske lite sent att skriva haha! KRAM
Lilla Solus

2 Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa:

Tror inte att det är någon som blir arg av det du skriver. Kanske ledsna eller sårade dock.

Det är aldrig kul när sjuka personer beskylls för att vara orsaken till att andra blir sjuka.
Det finns otroligt många triggande saker på internet och jag tror inte att det finns någon som kan skydda alla från att bli triggade. Då alla blir triggade av olika saker.
Jag har en internetvän vars lillebror drunknade, och i början blev hon grymt påverkad av bilder på vatten. Varje gång hon såg bilder på sjöar osv fick hon panikattacker.

Just självskadebeteende har blivit en sådan sak som man gärna skyller på andra som är sjuka "då det kan smitta". Men egentligen så finns ju det dåliga måendet redan där och så länge man inte hittar vägar att hantera det dåliga måendet så har man en ökad risk att hamla i vissa beteenden, så som Självskador, själv svält, spelmissbruk, sexmissbruk, överdrivet shoppande eller alkoholism.

Man kanske får idén av någon annan, men så är det väl med mycket det vi gör? Vare sig det gäller att färga håret, kolla på nån speciell film, röka, dricka eller självskada.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att skylla på någon som är sjuk och säga "det är ditt fel att hen skär sig", för det kommer inte hjälpa någon.
Men samtidigt är det bra att öppna upp ögonen för att det är ett farligt beteende som kan "inspirera" någon som mår dåligt att också prova. För mår man dåligt så är man desperat efter att hitta lösningar.

Jag anser att det aldrig är någon annans fel i fall någon börjar självskada. För man har som individ ett eget ansvar för vad man gör, men man kan inte ansvara för vad någon annan gör.
Till exempel om du ser någon med en tatuering, går till en tatuerare och gör en likadan. Då kan du inte en vecka senare gå och skylla på den tatuerade personen du såg och säga att det är dennes fel att du tatuerade dig och du nu har ångrat det.
På internet utsätts man ständigt för saker som man uppfattar som jobbigt eller till och med triggande. Men det är mitt ansvar att se till att inte söka upp sidor som får mig att må dåligt. Jag har alltid ett val att klicka bort eller scrolla förbi.

och vad det gäller att små/unga barn kan se bilderna så kan jag ju säga att det finns bra mycket värre saker att se på internet!

Jag kan inte veta den exakta anledningar till varför dessa bloggare lägger upp sådana bilder, men många gånger handlar det om ett omedvetet rop på hjälp. Det kan också vara så att det är som en terapeutisk handling som får dem att bearbeta sina tankar och känslor. För många handlar det också om att få förståelse från andra i samma situation. Därför är det viktigt att man inte dömer och kritiserar självskadorna utan istället fokuserar på bakomliggande orsaken till självdestruktiviteten.

Jag tycker att det är jättebra att du öppnar upp och delar med dig av dina åsikter om detta ämne. Det är viktigt att prata om!

:)

Svar: Tråkigt att höra om din internet vän :( tyvärr så finns det massa, massa med triggande saker på nätet men tycker att som bloggare så har man ett litet ansvar att tänka på sina läsare, att dom kan tycka att det är stötande, triggande,läskigt att se såna bilder och sen får man tänka på barnen, men det är vad jag tycker haha :P jag hoppas att ingen gör sån stor deal utav inlägget eller missuppfattar mig, vill ju gärna ta upp viktiga/känsliga ämnen oftare som misshandel i förhållande och dåliga förhållande men vill inte att folk ska ge mig elaka kommentarer och missuppfatta mig. :) Tack för kommentaren och tycker att det du gör i din blogg är jätte bra!
Lilla Solus

Kommentera här:

Sök bloggar
Få fler besökare till din blogg med Hittabloggen
solus.blogg.se solus.blogg.se