solus.blogg.se solus.blogg.se - Growing up

Growing up

Jag sitter i Engelskan och vi ska skriva om vår uppväxt, growing up är titlen och vi ska skriva för hand.
 
Ja? fan ska jag skriva om? ska jag ljuga och berätta om hur vi grillade på fredagar och åt lördagsgodis och att jag hade den bästa familjen som man kunde önska sig? en normal jäkla svensson familj? nej min familj var annorlunda, här kunde gubben berätta om vilken patetisk hora du är bara för att du brände maten, i min familj kunde du få smisk på rumpan bara för att du kom försent, hos gubben kan du få en pall slängd mot dig för att du är en patetisk hora som är precis som din mamma.
 
Jag kan ju inte skriva om sånt här? hur min uppväxt verkligen var, om hur rädd man var och att jag redan hade sömn problem som liten, om hur min äldsta bror slog mig och gubben? 
Kände hur tårarna började rinna i klassrummet, nej nu måste du till toaletten! nu måste du tårka dina tårar, du får inte visa dig svag, du får inte visa dig svag du får inte visa dig svag du får fan inte visa dig svag!

Kommentarer:

1 Ann-Ki:

Du är långt ifrån svag!
Man är stark när man vågar visa känslor.
Hm...skoluppgiften är dock lite svår att hantera.
Vet i katten hur jag skulle ha gjort om jag gick omkring i dina skor. Att ljuga ihop en text hade jag nog låtit bli. Men att berätta "den nakna sanningen" rakt ut blir ju bara så fruktansvärt obehagligt också. Hoppas du finner en balans i ditt berättande när du gör din uppgift i skolan.

Vet med erfarenhet att många barn/ungdomar har detta att dras med och att denna typen av uppgifter i skolarbetet kan ställa till problem. Skolan har tydligen sina inriktade ramar hur undervisningen ska utföras och det finns bara en tanke, att vi alla "passar in" och alla dras över samma kam. Men så är ju inte verkligheten, det vimlar av annorlunda familjer!

Svar: Tack fina <3 denna kommentaren tröstade mig lite, innan eleverna kom så sa jag åt Engelska läraren att jag tänkte sudda ut texten så frågade hon varför så kom började jag gråta haha... detta var för en timme sen men fick göra något annat! :)
Kram =)
Lilla Solus

2 annie:

du kan försöka v
förklara för din lärare att din uppväxt inte var så bra och att du inte vill att alla ska veta hur den var och det är inte svagt att visa känslor du är väldigt stark

Svar: Tack, vad glad jag blir av dessa snälla kommentarer <3
Lilla Solus

3 annie:

du kan försöka v
förklara för din lärare att din uppväxt inte var så bra och att du inte vill att alla ska veta hur den var och det är inte svagt att visa känslor du är väldigt stark

Svar: Tack för din kommantar, jag snackade med Engelska läraren och fick göra något annat. Tack för din kommentar :)
Lilla Solus

4 Louise:

Försök prata med din lärre om det? Eller så skriver du bara lögner. Det är väl så att det ska vra övertygande, om det sedan är sant tror jag inte är viktigt... Men lärraren ska kunna tro att det är sant.

Svar: Jo! snackade med läraren och fick göra något annat :)
Lilla Solus

5 petronella:

Jag förstår dig, har varit i samma sits ett antal gånger. Jag har oftast skrivit sanningen (inte tagit med detaljer som är för jobbiga och så) men jag tycker att man ska skriva som det är, vi har ingenting att skämmas för och jag som använder skrivandet som en slags terapi för mig själv tycker det är skönt typ att få lätta på hjärtat och klottra ner tankar på ett papper, även om det kan vara jobbigt som fan att skriva vissa saker.

Svar: Man ska aldrig skämmas det är sant, och bra att du använder skrivandet som terapi, skrivandet, hundar och löpning är min lilla terapi!
Lilla Solus

6 Synskadad fyrabarnsmamma:

Du är absolut inte svag däemot stark
jag tror att alla bär något i ryggsäcken kanske inte precis är någon tröst... men ändå...
Hoppas att det löste sig på ett sätt som du tyckte var bra
kramar till starka du

Svar: Tack vad fin du är! Fick göra något annat ( så skönt!) jag tror det också, vi har alla våra hemligheter och hemska upplevelser, tack för din kommentar <3 kram
Lilla Solus

7 Sandra Piik - Att leva som psykiskt sjuk:

Svag? DU? Stark snarare.

Kram <3

Svar: Tack <3!
Lilla Solus

8 Robin Autogoy:

Jag hade också såna uppgifter i skolan och jag fick också panik. De första uppgifterna var jag brutalt ärlig, men jag slutade med det. Jag skämdes för mycket och folk blev chockade. Jag slutade göra såna uppgifter, men det såg ju inte bra ut för mina betyg. Jag hittade på grejer tillslut. Ibland får man göra det. Fast man är inte svag för att man har haft det tufft. Man kan bli starkare än andra! Men jag förstår din panik och ångest. Hoppas att det löser sig. I värsta fall får du hitta på någonting. Kram på dig!

Svar: Jo det är sant! Fick göra något annat vilket var skönt, hade tårar i ögonen under nästan hela lektionen den dagen haha! Tack för att du förstår och kram! roligt att du är lite mer aktiv, länge sen du skrev ett inlägg :) KRAM
Lilla Solus

9 Miss. Underground:

Hmm. Du borde kunna fråga läraren om du kan skriva en "påhittad" uppväxt också. Det har jag gjort och de brukar de godkänna. Poängen med uppgiften är inte egentligen ditt liv, utan självaste skrivandet. Så läraren borde förstå(du behöver ju inte ens säga varför) men tror det ska gå :) kram

Kommentera här:

Sök bloggar
Få fler besökare till din blogg med Hittabloggen
solus.blogg.se solus.blogg.se