solus.blogg.se solus.blogg.se - Misstänker du att ditt barn skadar sig själv?

Misstänker du att ditt barn skadar sig själv?

Misstänker du att ditt barn skadar sig själv? eller att du har en kompis som skadar sig själv eller någon syskon?
 
jag gör detta inlägget med hjälp av min mamma för jag känner att ta hjälp av någon vuxen som har haft ett barn med självskadebeteende vore bra så att man kan hjälpa andra, vad man inte borde göra och, vad man ska göra istället det är nog någon förälder som läser detta och har ett barn med ett självskadebeteende som känner sig maktlös och vet inte vad h*n ska ta sig till. kanske misstänker du att ditt barn skadar sig själv men vågar inte att fråga? 
 
vad är varningssignalerna? hur frågar man? hur kan jag hjälpa? vad ska jag inte göra?
 
idag har jag och mamma fikat och snackat om mitt självskadebeteende, jag ställde henne en fråga " hur upptäckte du att jag skadade mig själv i början? hon sa att jag hade långarmade tröjor hemma, att jag sov med långarmade tröjor även fast att det var varmt. jag började klä mig i svart och isolerade mig själv från henne, och min bror. hon trodde att jag var mobbad i skolan, men dom starka varningssignalera kom när hon hittade en rakhyvel i mitt rum, 
 
om det är så att du misstänker att ditt barn skadar sig själv kan det va bra att börja leta efter saker som blodfläckar på kläder eller lakan.
vassa förmål som rakhyvlar eller knivar som inte ligger där dom ska.
sår som är raka eller ser du några raka ärr?
 
 
 
att bråka med ditt barn och att hota med polisen kan göra saken mycket värre
i början när jag började skada mig själv så kunde mamma hota med polisen och bråka med mig, hon kunde säga att hon inte fattar varför jag gör som jag gör och att det är äckligt.
 
du som förälder måste fatta att du kan inte säga vad du vill även fast du tycker att det är jätte äcklig och fel, det kan få ditt barn att inte vilja visa sina sår till dig och du kan få ditt barn att skämmas ännu mer över att h*n självskadar.
 
prata i lugn och ro med ditt barn, lyssna! det är jätte viktigt att lyssna, få ditt barn att se dig som en trygghet, att du kommer att lyssna och att du inte kommer att höja rösten och tycka att det är jätte konstigt för att h*n vill skada sig själv eller att h*n har skadat sig själv.
 
försök att förstå varför ditt barn gör detta, läs böcker om detta ämnet och ställ frågor till andra som går igenom detta om råd eller stöd t.ex en bloggare eller du har en nära vän? BUP?. min mamma gjorde så här att hon trodde att hon kunde "fixa" mig och att hon inte behövde andras hjälp, även fast hon inte säger detta men jag vet att hon skämmdes över mig. du är ingen dålig mamma eller pappa för att ditt barn självskadar be om hjälp! och vad kan du mer göra? något jag tycker är skit bra det är när föräldrarna erbjuder sig som stödd när man ska till ett möte, att man kan köra sitt barn till BUP t.ex 
 
här är länkar som kan va värda att kolla:
http://www.bup.nu/2008/index.php/bupmottagningar   
http://www.anbo.se/
https://mind.se/om-sjalvmord/vad-gora-vid-sjalvmordshot/
 
 
 
 
 
jag hoppas att detta kanske hjälper någon, jag vet att det är inte lätt men DU är starkare än vad du tror! 
ibland kan det va skönt för hjärtat att prata ut med någon om detta som har hjälp hundratals i din sits, och då kan du kontakta ditt barns kurator t.ex
 
du är stark, du klarar detta.

Kommentarer:

1 Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa:

Svar: Nää det borde han verkligen inte få! Jag blev också sur när jag läste. Det är så trist att vissa diagnoser ska "smutskastas" och att läkare går ut och pratar om att de inte existerar. Det förminskar ju väldigt många människors svåra problem!

Svar: Exakt! tycker att han borde få sparken även fast det är elakt av mig att tycka såhär, han ska ju hjälpa psykiskt sjuka människor, inte smutskasta adhd och går sedan och säger att adhd inte existera. jätte bra att du tar upp sånt här! :)
Lilla Solus

2 Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa:

Väldigt bra inlägg förresten! :)

Svar: Tack! :)
Lilla Solus

3 Ann-Ki:

Kanonbra skrivit av dig och jag håller med dig i varje skrivit ord! Som anhörig är det extremt viktigt att aldrig DÖMA, KRITISERA och SE NER PÅ SIN ANHÖRIGAS BETEENDE. Detta hjälper inte ett enda dugg. Men jag tror att många blir så rädda och känner sig hjälplösa och då kan man tråkigt nog bemöta oerhört klumpigt.

Svar: Tack fina! trevligt att någon håller med mig! :) jo, usch det blir ju så när folk blir rädda och inte förstår... det tråkiga är att vi som självskadar skämms bara ännu mer för våra ärr och vågar inte att visa sina ärr hemma ens, hoppas att jag hjälpte någon förälder där ute. så viktigt att sprida kunskap. kram och hoppas att du har det bra!
Lilla Solus

4 Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma:

Vilket bra inlägg och så viktigt att veta hur man ska bemöta som anhörig.

Svar: Tack så mycket :)
Lilla Solus

5 Johana Duggin:

Intresserad av träning & motivation? :)
Kika in lite snabbt hos mig då om du vill!

kram

6 GeMina Arts:

Väldigt bra skrivet! Håller helt med dig!

Svar: Tack! :)
Lilla Solus

7 Anonym:

Vad fint av dig att skriva om just detta ämne. Mina föräldrar letade efter just detta när de fick veta att jag självskadar, information och råd från människor som faktiskt sett det med egna ögon utan att finnas inom vården. Jag hoppas verkligen att föräldrar och andra anhöriga hittar denna text och kan förstå den självdestruktivas problem.

Kommentera här:

Sök bloggar
Få fler besökare till din blogg med Hittabloggen
solus.blogg.se solus.blogg.se